Werken met persoonlijke aandacht voor klant en medewerkers

Hoe werken de adviseurs van Van Wieren en Vellinga? Hoe gaan de collega's met elkaar om en op welke manier worden medewerkers met elkaar en aan het bedrijf verbonden? Op een koude maandagmiddag schuiven drie collega's bij mij aan tafel. Is persoonlijke aandacht de kracht van het zelfstandige accountantskantoor in Dokkum?

Alexander bijt het spits af en begint enthousiast te vertellen. Hij werkt sinds 2010 bij Van Wieren & Vellinga als adviseur en accountant. "Mijn voorkeur gaat uit naar adviseur. Ik wil namelijk mensen helpen en dat kan als adviseur en accountant. Vaak denken mensen dat ik de hele dag bezig ben met jaarrekeningen, controles en het opstellen van financiële documenten. En natuurlijk is dit onderdeel van mijn vak. Maar het mooiste is sparren met de klant – hoe groot wil je worden, welke doelen heb je voor ogen. Als deskundige buitenstaander kunnen wij ondernemers helpen in het maken van keuzes en meteen meedenken in de mogelijke financiële voor- en nadelen".

Naast Alexander zit Ingrid, zij is juist per toeval in het bedrijf gerold. "Ik ben hier begonnen in de schoonmaak toen kwam er een plekje vrij op het secretariaat. Een collega vroeg mij als grap of het niet iets voor mij zou zijn en inmiddels werk ik alweer twee jaar met veel plezier op de receptie".

Mannen in pak
“Toen ik hier net begon dacht ik dat het een 'stoffig' bedrijf zou zijn. Allemaal mannen in pak – maar het zijn juist allemaal hele leuke mensen.” Het secretariaat is het eerste klantcontact, ze controleren rapporten en voeren administratieve taken uit. "Het secretariaat is de spin in het web, ze regelen alles." – vult Johan aan. "Voordat documenten de deur uit gaan wordt een laatste controle gedaan. Dit doen ze voor het hele bedrijf en dat is ontzettend fijn". Johan is sinds 2008 werkzaam in Dokkum. "Ik ben hier begonnen met een stageplek en ben simpelweg blijven plakken. We hebben leuke collega's en een fijne directie. Vooral in de persoonlijke aandacht wordt verschil gemaakt. Je kunt de directie wakker bellen als het moet, maar dat proberen we natuurlijk zo weinig mogelijk te doen” – zegt hij lachend.

Johan: "Je mag hier het hele proces meemaken en niet alleen maar een gedeelte, op deze manier kunnen we ook beter onze klanten helpen. Dat werkt heel prettig." "We krijgen veel eigen verantwoordelijkheid. Het doel is vaak duidelijk, maar hoe je daar komt kies je zelf. Dat is wel anders in de grote kantoren." – vult Alexander aan. Voordat Alexander in Dokkum terecht kwam heeft hij bij landelijke concerns gewerkt en hij ziet een groot verschil met de manier van werken in Dokkum. "We hebben hier invloed op de bedrijfsvoering".

Johan is relatiebeheerder en vindt de zelfstandigheid en diversiteit van zijn functie ontzettend belangrijk. "Ik wil ertoe doen. De ondernemer zit vaak midden in het werk en wij kijken met een andere blik naar het bedrijf, met een helicopterview. Zo kun je het verschil maken door een telefoontje: door tijdig nieuwe wetsvoorstellen door te geven of gewoon even overleggen of sparren over het een of ander. Laatst had een klant een stuk grond aangekocht. Ik belde hier even achteraan – is alles geregeld - en vaak merk je dan dat je toch nog meer kunt doen voor de klant. Daarin kun je ook voor de klant het verschil maken".

De deur staat altijd open
Alle drie knikken ze instemmend op de vraag of je iemand zou aanbevelen om hier te komen werken. Alexander: "Het bedrijf moet natuurlijk wel bij je passen, heel formeel is het hier niet. We hebben niet voor niets een aantal jaren geleden de stropdas afgedaan." Ingrid: "De sfeer in het bedrijf is goed, belangstellend. Natuurlijk is het werk ook belangrijk, maar je moet ook goed met je personeel gaan. Frans en Douwe zijn eerder collega's dan de directie: we appen zelfs met elkaar!" De deur van de directie staat altijd open en medewerkers kunnen binnenlopen wanneer dit nodig is. "Je hoeft niet bang te zijn of het past en ze stellen het op prijs als je bij ze langskomt". "Ook in ontwikkeling krijgen we veel kansen. Zo had ik de opleiding afgerond en wilde ik graag doorleren" – vult Johan aan. "Hiervoor mocht ik woensdagmiddag vrij nemen om te studeren, toen ik deze niet meer nodig had ben ik weer meer gaan werken. Het komt van twee kanten: ze zijn goed voor ons, dan zijn wij ook goed voor hen."

"Het hoeft niet allemaal volgens het boekje, zo heb ik ook de kans gekregen" vertelt Ingrid. "Je wordt hier positief gestimuleerd om te werken aan je eigen ontwikkeling, maar het wordt niet opgelegd." – vult Johan aan. "Soms zouden we iets meer ruimte willen hebben om nóg een stapje extra te kunnen doen voor de klant. Ik wil graag een klik hebben met de klant en de klant wil dit toch ook met zijn accountant? We doen ons uiterste best, maar door de drukte komen we hier niet altijd aan toe." "Ik hoor dat ook vaak bij jouw klanten" – zegt Ingrid tegen Johan. "In de manier waarop ze naar je vragen hoor ik dat ze blij met jou zijn als relatiemanager". Johan: "Daar doen we het voor".

Goede gesprekken
"Laatst sprak ik een klant waarvan de kinderen hadden aangegeven het bedrijf te willen overnemen." – vertelt Alexander. "De dag ervoor had ik met Marjolein, een nieuwe collega, haar opleidingsplan besproken en de begeleiding die ze hierin van mij verwacht. Een overnameplan zou goed aansluiten bij de opleiding van Marjolein en de klant wil graag een op maat gemaakt stappenplan voor het overnametraject en zijn beide opdrachten aan elkaar verbonden. Dit is een mooie win-win situatie voor alle partijen en zo zie je dat de klik hebben met je accountant juist het verschil kan maken".

Alexander: "Als accountant breng je niet altijd de leuke boodschap. We weten veel van regelgeving en dan kan een idee van de ondernemer niet altijd goed uitpakken. Soms kan het nu een besparing opleveren, maar op de langere termijn kost het geld. Als adviseurs leggen we de focus op de langere termijn, daar is de klant ook gebaat bij".

Het zijn gekke tijden, stijgende kostprijzen, corona en veel ondernemersregelingen. Maar in Dokkum is het zeker niet saai of stoffig. Er is veel diversiteit en er gebeurt van alles. Hoezo saai? Het Dokkumer accountantskantoor is juist heel dynamisch en klaar voor de toekomst.

Dienstverlening hospice niet te vergelijken met hotel

  • Omzetbelasting
  • 18-07-2024

In de btw-richtlijn is bepaald dat de lidstaten vrijstelling verlenen voor ziekenhuisverpleging en medische verzorging en daarmee nauw samenhangende handelingen. Deze vrijstelling is in de Wet OB 1968 opgenomen met als omschrijving het verzorgen en...

Lees meer

Vooruitbetaling collegegeld ter verkrijging verblijfsvergunning

  • Inkomstenbelasting
  • 18-07-2024

In een procedure over de aftrek van scholingskosten heeft de staatssecretaris van Financiën beroep in cassatie ingesteld tegen een uitspraak van de rechtbank Den Haag. De casus is vergelijkbaar met een recente uitspraak van Hof Den...

Lees meer

Flexibele kapitalisatiefactoren bij WOZ-waardebepaling

  • Overige heffingen
  • 18-07-2024

Op 31 juli 2020 heeft de heffingsambtenaar van de gemeente Amsterdam de WOZ-waarden voor het jaar 2019 vastgesteld van meerdere onroerende zaken, variërend van € 197.000 tot € 1.814.000. De eigenaar van de onroerende zaken heeft bezwaar...

Lees meer